Katarzyna Cieplińska-Olejnik
Scenariusz lekcji jest przeznaczony do realizacji w szkole ponadgimnazjalnej i szkole ponadpodstawowej (liceum 4-letnie) na lekcji historii. Jest to propozycja zajęć warsztatowych, a poszczególne elementy można modyfikować celem dostosowania ich do odbiorców lub potrzeb nauczyciela.
Wskazane jest wcześniejsze przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na temat Holokaustu i polityki okupacyjnej III Rzeszy w Generalnym Gubernatorstwie.
Warsztaty przeprowadzamy w sali dydaktycznej na terenie ekspozycji Nieukończone życia w Synagodze pod Białym Bocianem, w której uczniowie wykonują zadania. Zajęcia rozpoczynamy od zwiedzenia wystawy. Motywem wprowadzającym do zajęć jest tablica z manifestem Juliana Tuwima My Żydzi polscy… w przestrzeni Refleksje.
Uczniowie zapoznają się z tekstem. Po przeczytaniu nauczyciel wyjaśnia, że głównym celem zajęć jest zrozumienie kontekstu historycznego manifestu i okoliczności towarzyszących jego powstaniu. Zadaniem uczniów będzie próba zrozumienia wpływu Holokaustu, II wojny i doświadczeń emigra- cyjnych na poczucie tożsamości narodowej poety i jego postawy wobec otaczającego świata.