Bożena Święch
Scenariusz jest przeznaczony do realizacji w szkole ponadpodstawowej na lekcji języka polskie- go. Uczestnikami zajęć mogą być uczniowie klas III czteroletniego liceum i pięcioletniego tech- nikum. Przede wszystkim proponuję zajęcia nauczycielom, którzy chcą rozwijać humanistyczne zainteresowania uczniów.
Nauczyciele języka polskiego poszukują ze swoimi uczniami kontekstów, które pomagają budować wypowiedzi argumentacyjne, redagować eseje i poszerzać interpretację utworów uwzględnionych w podstawie programowej, dlatego też biografia i dorobek artystyczny Debory Vogel pomogą w pracy z lekturą Sklepy cynamonowe Brunona Schulza. Dorobek Debory Vogel pozwala na poszukiwania funkcjonalnych kontekstów kulturowych; przykładowo: malarstwo Pabla Picassa, Marca Chagalla, sztuka Marcela Duchampa oraz twórczość Brunona Schulza, Stanisława Ignacego Witkiewicza i innych wybitnych autorów.
Nauczyciel może zdecydować o obszarze, który podda analizie i zestawieniu w ramach korespondencji sztuk: perspektywa narratora w powieści Debory Vogel, sztuka montażu, lalki i manekiny oraz ich funkcjonalne wykorzystanie w kreacji świata, który zanika, i tego, który nadchodzi.