Wielkie dramaty, choćby nawet złe, wciągają w swój wir wszystkich, którzy łakną głębi i którzy nie umieją stać poza życiem (…) – dwie wojny Hanny i Ludwika Hirszfeldów – Katarzyna Cieplińska-Olejnik
Scenariusz jest przeznaczony do realizacji w szkole ponadgimnazjalnej i szkole ponadpodstawowej (liceum 4-letnie) na lekcji historii. Jest to propozycja zajęć warsztatowych, a poszczególne elementy można modyfikować celem dostosowania ich do odbiorców lub potrzeb nauczyciela. Wskazane jest wcześniejsze przeprowadzenie zajęć edukacyjnych na temat Holokaustu i polityki okupacyjnej III Rzeszy w Generalnym Gubernatorstwie. Warsztaty przeprowadzamy w sali dydaktycznej na terenie ekspozycji Nieukończone życia w Synagodze pod Białym Bocianem we Wrocławiu, w której uczniowie wykonują zadania.
Zajęcia rozpoczynamy od zwiedzenia wystawy. Motywem wprowadzającym do zajęć jest szkic (sangwina) Hanny Hirszfeldowej narysowany przez Romana Kramsztyka w 1942 roku w getcie war- szawskim. Nawiązując do historii tego rysunku, nauczyciel wyjaśnia cel zajęć. Istotne jest podkreślenie, że zarówno Hanna, jak i jej mąż Ludwik Hirszfeld w czasie obydwu wojen jako lekarze wierni przysiędze Hipokratesa poświęcili się walce o życie i zdrowie ludzi z epidemią tyfusu. W I wojnie światowej odnieśli zwycięstwo. W czasie II wojny – była to walka z góry skazana na tragiczną porażkę. Dlaczego? Odpowiedzi na to pytanie uczniowie będą szukali w czasie zajęć.