Bożena Święch
Proponuję, aby wystawa Nieukończone życia stała się pretekstem do zaplanowania pracy z uczniami metodą projektu edukacyjnego. Nauczyciel może dowolnie modyfikować podaną propozycję zajęć i na przykład przeprowadzić z uczniami jedną z lekcji na podstawie scenariuszy zebranych w materiałach dydaktycznych i przewodniku metodologicznym dla nauczycieli.
Nauka o Holokauście dla lepszej przyszłości… lub zaplanować zajęcia z wykorzystaniem wystawy i zaproponować uczniom, aby wybrany motyw, temat, biogram rozwinęli, wykorzystując projekt edukacyjny. Uczniowie szkół ponadpodstawowych mogą w ten sposób realizować program profilaktyczno-wychowawczy, w który wpisana jest konieczność przeciwdziałania ksenofobii i wykluczeniu.
Materiał rzeczowy zaprezentowany w ramach wystawy może zainspirować uczniów do samokształcenia – obowiązkowej części podstawy programowej z języka polskiego. Uczniowie mogą korzystać z materiału zgromadzonego w ramach wystawy oraz z ekspozycji dostępnej w synagodze. Badawczy charakter projektu edukacyjnego pozwoli uczniom przygotowującym się do egzaminu maturalnego na doskonaleniu umiejętności planowania pracy, dokonywania selekcji materiałów źródłowych i rozpoznawania oraz rozwijania swoich zdolności. Projekt edukacyjny rozwinie kompetencje kluczowe uczniów ważne w procesie uczenia się przez całe życie, kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, w zakresie wielojęzyczności, kompetencje