Temat lekcji: Obojętni – nieobojętni. Postawy wobec antysemityzmu i Holokaustu w III Rzeszy.
Autor: Łukasz Migniewicz
Antysemityzm w Europie nie był niczym nowym, upiornym pomysłem nazistów, którzy pragnęli znaleźć kozła ofiarnego winnego przegranej w Wielkiej Wojnie (I wojna światowa). Jako zjawisko funkcjonował co najmniej od średniowiecza. W XVIII i XIX w. wobec stopniowej integracji wrocławskich Żydów wydawał się marginalny. Dojście do władzy brunatnych koszul pod przewodnictwem Hitlera na nowo wznieciło postawy antysemickie. Większość społeczeństwa niemieckiego była obojętna wobec Żydów, część sprzyjała nazistom. Była jednak grupa, która starała się im pomóc lub chociaż zaprotestować przeciwko segregacji i postępującej dehumanizacji.
Prezentowany scenariusz pozwala zapoznać się z różnorodnymi postawami mieszkańców III Rzeszy wobec swoich sąsiadów pochodzenia
żydowskiego. Stawia problem pozostania człowiekiem w nieludzkim systemie oraz kwestię strachu przez totalitarną władzą, która sięga w głąb ludzkiego umysłu.
Scenariusz jest przeznaczony do realizacji w szkole podstawowej. Możliwe jest wykorzystanie go na zajęciach interdyscyplinarnych łączących
zagadnienia z zakresu języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie. […]